Tardor al pantà
Sovint podem aconseguir imatges tècnicament ben resoltes, però que resulten avorrides perquè, en la dificultat de descriure l’entorn, és fàcil que tinguin poc interès. En tot moment vaig intentar que no fos el cas de la fotografia presentada.
Tema
El tema proposat per l’organització del concurs del Fotoclub per al mes de novembre de 2022 era la tardor. Habitualment m’agrada treballar la fotografia per a cada tema de manera específica, però per aquelles dates, no sabem si a causa del canvi climàtic, la tardor no havia aparegut encara. Per aquest motiu, em vaig veure obligat a utilitzar l’arxiu per rescatar una imatge que vaig tornar a processar del RAW original, com si hagués estat acabada de fer. Cal dir que, de manera ocasional visito l’arxiu i treballo en nous tractaments en fotografies que considero interessants. És sorprenent com amb el pas del temps interpretem de diferent manera una mateixa fotografia, i sempre amb diferent resultat.
Condicions de llum
És primera hora del matí, l’atmosfera és molt neta, no hi ha boira i el sol apareix tímidament. A aquestes hores no hi ha vent i la superfície de l’embassament es converteix en una d’especular reflectint amb la precisió necessària el motiu de l’objecte.
En aquest moment del dia i de l’any, la llum sembla posada per realçar els elements imprescindibles, la construcció i els blanquinosos troncs i branques dels fajos del parc, com si emergissin de la penombra de la nit.
Per descomptat, a aquestes hores l’afluència d’excursionistes i persones caminant és mínima, ja que habitualment les vores del pantà esdevenen un passeig molt agradable i animat.
Factors tècnics. Equip
En aquest cas, la tècnica que aplico és molt simple, càmera en mà i sense trespeus, un diafragma còmode per a paisatge, f/11, i la velocitat més alta possible per evitar trepidacions.
Pel que fa al processament, s’han fet els ajustos mínims de contrast, color i un nou reenquadrament.
Composició
En primer lloc, trio com a punt d’interès l’edificació de color clar, i a continuació es mostra tota la vegetació per emfatitzar la construcció, tant la forma com el color. D’aquesta manera, la fotografia es mostra neta des del punt inicial de lectura de l’edificació.
Pel que fa a la col·locació de la línia d’horitzó, he fugit de situar-la a la part central, a fi d’obtenir una imatge més dinàmica i evitar la generació d’una simetria perfecta, que en la majoria dels reflexos acaba eclipsant l’interès de la fotografia.
Significat i factors emocionals
Espero que cada espectador hagi pogut veure una cosa diferent en aquesta imatge i deixo oberta la imaginació perquè cada persona acabi d’interpretar-la al seu cap.
En canvi, a mi la imatge em trasllada a aquest moment de la primera hora del dia, tal com he esmentat anteriorment. Ha quedat enrere la nit i la llum del sol fa despertar de les tenebres uns elements que conformen una imatge carregada d’un cert aire de misteri.
Enllaç
- Galeria de fotos presentades al concurs TARDOR de novembre 2022