Parlem amb Emilio Morenatti
Des del Fotoclub Poblenou i la revista Fotonou volem agrair el temps que amablement ens va dedicar l’Emilio a l’hora de fer aquesta entrevista.
A causa de la fallada tècnica d’un dels micròfons, el so dels vídeos no té la qualitat que desitjaríem. Us en demanem disculpes i esperem que gaudiu de l’entrevista.

Emilio Morenatti (Saragossa, 1969) és un fotògraf criat a Jerez de la Frontera que actualment resideix a Barcelona, concretament al barri del Poblenou.
El 1992 es va unir a l’Agència EFE i des del 2004 treballa exclusivament per a l’agència nord-americana Associated Press, de la qual és el cap de fotografia a Espanya i Portugal.
Sempre ha mantingut un compromís amb la informació sobre desastres, guerres i situacions de conflicte, cosa que el va portar a ser segrestat el 2006 a la ciutat de Gaza i a perdre una cama a conseqüència de l’explosió que va patir en un atemptat mentre viatjava amb forces militars nord-americanes per Kandahar (Afganistan) l’any 2009.
L’any 2021 va rebre el prestigiós Premi Pulitzer de fotografia per les seves instantànies dels primers mesos de la pandèmia de la covid-19 a Catalunya.
L’entrevista
Quan i per què vas venir a viure a Barcelona?
Per què vas triar el Poblenou per viure? Fas fotos al barri? Sobre què?
Què li diries ara a l’Emilio de 20 anys d’edat?
Et van segrestar a Gaza, t’han caigut bombes a prop i vas perdre una cama en un atemptat a l’Afganistan. Tot i això, recentment has tornat d’Ucraïna. D’on treus la força per tornar a les zones de conflicte?
En què es diferencia la guerra d’Ucraïna d’altres conflictes armats que has cobert?
Què és el que més t’interessa mostrar d’una guerra?
Com gestiones l’horror que veus en una guerra?
T’has emocionat mai rere la càmera? Ens pots explicar algun d’aquests moments?
Eres conscient del reconeixement que tindrien les teves fotografies en el moment en què les feies?
Has agafat avions per anar a fer fotos a l’altra banda del món. Paradoxalment, el premi més prestigiós t’ha arribat per fotografies fetes al costat de casa teva. N’extreus alguna reflexió, d’aquest fet?
El Pulitzer és el premi Nobel de la fotografia. Tems que el fet d’haver aconseguit aquesta gran fita et faci restar motivació?
Hem vist imatges espectaculars del volcà de La Palma de molts dels fotògrafs que van anar-hi, però tu vas manifestar: “La meva obsessió era no mirar el volcà”. Per què vas prendre aquesta decisió? Es tractava simplement d’una voluntat de diferenciar-se de la majoria?
Es pot trobar bellesa en una situació dramàtica?
Amb quin equip acostumes a treballar?
Gràcies, Emilio.
Entrevista: Jordi Mestrich
Vídeo i edició: Jordi Casademont i Joan Masats
Galeries d’imatges
Afganistan, Kabul, mercat central, 2004
Afganistan, les noies locals miren els treballadors de l'ONU, 2004
Afganistan, Kabul, els treballadors afganesos del forn descarreguen maons, 2004
Afganistan, 2004
Palestina, 2006
Els agents de la policia antiavalots israelians dispersen els manifestants palestins durant els enfrontaments en una manifestació contra la construcció de la barrera de separació d'Israel a Cisjordània, 2006
Hebron, Palestina, 2005
Conflicte Israel-Palestina, 2006
Violència domèstica al Pakistan, 2008
Pakistan, camp de refugiats del nord del país, aquestes dones fugien d'una ofensiva talibana i es van refugiar en una tenda de l'ONU, 2009
Un nen desplaçat pakistanès de la vall de Swat dorm sota una mosquitera fora de la seva tenda al camp de refugiats de Jalozai, prop de Peshawar, Pakistan, 2009
Un venedor pakistanès serveix menjar als clients des d'una parada instal·lada a la vora d'una carretera prop d'Islamabad, Pakistan, 2008
Pakistan, 2009
La gent toca instruments mentre d'altres ballen als seus balcons en suport del personal mèdic que està treballant en el brot del virus de la covid-19 a Barcelona, 2020
Paula i Francesco seuen al seu balcó a Barcelona, mentre continua el confinament per combatre la propagació del coronavirus, 2020
Una dona aplaudeix des del seu balcó en suport del personal mèdic que està treballant en el brot del virus de la covid-19 a Barcelona, 2020
Brot del virus de la covid a Espanya, 2020
Agustina Canamero i Pascual Pérez s'abracen i es fan un petó a través d'una pantalla de plàstic per evitar contraure el nou coronavirus en una residència d'avis de Barcelona, 2020
Javier Antò reacciona davant la seva dona, Carmen Panzano, a través de la finestra que separa la residència d'avis del carrer, a Barcelona, 2021
Álvaro Puig Moreno mira la televisió mentre menja el sopar de Nit de Nadal a casa seva a Barcelona, 2020
La gent camina per un carrer de Barcelona, gaudint del seu segon dia d'exercici a l'aire lliure mentre el país guanya el control del brot de coronavirus, 2020
Famílies amb els seus fills seuen en un bulevard mentre la policia patrulla per la platja, on està prohibit l'accés, a Barcelona, 2020
Conseqüències de la pandèmia de la covid-19 els anys 2020 i 2021 a Barcelona
Casa coberta per les cendres del volcà a La Palma, 2021
La cendra del volcà cobreix una casa mentre continua l'erupció a La Palma, 2021
La cendra cobreix les tombes del cementiri de La Palma, 2021
Erupció volcànica de La Palma de 2021
L'ucraïnès Nicolai s'acomiada de la seva filla Elina i de la seva dona Lolita, en un tren amb destinació a Polònia fugint de la guerra, 2022
Stanisislav s'acomiada del seu fill David i de la seva dona Anna sortint d'Ucraïna per buscar refugi en un país veí, mentre ell s'ha de quedar per lluitar a la guerra, 2022
Yana Stepanenko, d'11 anys, és portada per un metge a un hospital públic de Lviv, Ucraïna, 2022
Catherine, de 70 anys, mira per la finestra mentre sosté una espelma per il·luminar la casa durant un tall d'electricitat, a Borodyanka, regió de Kíev, Ucraïna, 2022
Una dona plora durant el funeral de tres soldats ucraïnesos que van morir a l'est d'Ucraïna, 2022
Natali Sevriukova al costat de casa seva després d'un atac amb coets a la ciutat de Kíev, Ucraïna, 2022
Uns ucraïnesos s'amunteguen sota un pont destruït mentre intenten fugir creuant el riu Irpin als afores de Kíev, Ucraïna, 2022
Invasió russa d’Ucraïna del 2022
Totes les imatges © Emilio Morenatti / AP Photos
Enllaços
- Instagram: @emilio_morenatti
- Twitter: @EmilioMorenatti
- Web: apimagesblog.com