Editorial
La ressaca del FotoFest és allargada i encara ens dura, i és la raó, un cop més, que no hàgim pogut entregar-vos la revista al moment que tocava. Disculpeu-nos, a poc a poc ens anirem posant a l’hora.
I, tanmateix, hem de començar celebrant que el nostre fotoclub ha arribat a 100 membres! Amb aquest motiu, podeu llegir l’entrevista a un dels pares del Fotoclub Poblenou: Sergio Flores. Ell va ser capaç de guiar un grapat de persones que van materialitzar la creació d’aquesta associació, que s’ha demostrat tan bona pensada.
Tornant a la revista, l’equip d’edició seguim la marxa que vam iniciar, amb la inestimable i fonamental aportació de les mans redactores. Les seccions de l’entrevista, el món fotogràfic, la tècnica, les nostres fotos i el nostre club. Temes com història de la fotografia, fotògrafs que cal conèixer, natura, fotos guanyadores… i uns quants més, són habituals. Però de tant en tant ens assalten els dubtes. Anem per bon camí? Aconseguim mantenir el vostre interès? La revista es fa pesada? Massa seriosa? Poc variada? O és fantàstica i meravellosa?
Nosaltres podem caboriejar nit i dia, però l’única veritat vertadera serà que vosaltres us confesseu i ens feu saber les vostres respostes a aquestes preguntes. No importa si ens heu de fer envermellir de modèstia o de culpa, digueu-nos-ho. Penseu que la vostra opinió és molt preuada i important per al camí futur de la revista, molt més que no us penseu. Recordeu el nostre correu: revista@fotoclubpoblenou.cat. A més, també ens podeu aturar al bell mig de la Rambla i cantar-nos les quaranta.
I una altra cosa: desfermeu la vostra ànima escriptora! O desfermeu-la a alguna persona del vostre entorn, segur que n’hi ha alguna de lletraferida. Tant se val si és del Fotoclub com no: com més gent hi escrigui, més interessant serà la revista. Vinga!
I bona lectura!
Daniel Iglesias
Equip d’edició
Sumari
FotoFest Poblenou
Disseny, tot és disseny
L’entrevista
Sergio Flores, el fotògraf inquiet
El Sergio Flores és, a més d’un gran fotògraf professional, l’artífex i cofundador del nostre estimat Fotoclub. Aquesta entrevista és un reconeixement a la seva trajectòria i un agraïment, ple d’afecte, de tots els que, sense la seva empenta, no seríem part d’aquesta entitat nostra.
Món fotogràfic
La fotografia moderna (1910-1940)
Som a les primeres dècades del segle XX i el món de la fotografia experimenta canvis profunds. Veurem com, a poc a poc, es deslliga dels corrents pictòrics que li eren exemple, per assajar noves maneres de fer fotografia cercant una essència pròpia.
Robert Doisneau. La vida quotidiana a París
Robert Doisneau va ser un reconegut i multipremiat fotògraf documental del segle XX. Encara avui, un dels més influents i inspiradors. Un mestre a capturar l’essència de la vida quotidiana de París, escenari principal de les seves fotografies.
‘Petó davant del Palau de l’Ajuntament’
“Le Baiser de l’Hôtel de Ville” és la foto d’una escena espontània o preparada? Avui dia aquesta qüestió no genera gaires dubtes, com tampoc ningú no discuteix que és una de les fotografies més conegudes i admirades de Robert Doisneau.
Parc Natural del Delta del l’Ebre
La varietat d’activitats que es poden dur a terme al Delta de l’Ebre inclou la fotografia ornitològica. L’autor de l’article, fotògraf de natura, la practica amb solvència contrastada i, un cop més, ens en fa partícips amb aquest magnífic reportatge.
Tècnica
Fotos d’ocells: el digiscoping
Quan, emprant la tècnica del digiscoping, ajuntem un telescopi a una càmera fotogràfica, els resultats obtinguts solen ser grats i sorprenents. L’autor d’aquest article, tot i que fa temps que ja no practica aquesta tècnica, ens en fa cinc cèntims.
Notícies d’última hora
Un poti-poti de notícies curtes amb els ingredients justos, ben amanits i ben remenats, que ens posen al dia, en un moment, de l’actualitat fotogràfica més roent. Us convidem a fer-ne un tast.
Les 7 diferències
Sempre s’ha dit que per fer una bona foto s’ha de tenir “mirada fotogràfica”.
Si sou d’aquells a qui se’ls escapen els detalls, no patiu. Us proposem un joc per exercitar l’agudesa visual, imprescindible per fer una bona fotografia.
Les nostres fotos
Barri Gòtic (o no)
La recompensa de saber esperar és, de vegades, l’aparició del personatge adient al lloc adient. Sumem-hi la llum justa i un entorn fabulós. Ara només ens cal abocar-hi l’ànima, i ja tenim una foto guanyadora. Sembla fàcil, oi?
GAUDInt Barcelona
El Park Güell és una de les obres més reconegudes d’Antoni Gaudí, tant, que si voleu fer-ne una bona foto, haureu de carregar-vos de paciència. La guanyadora del concurs de gener de 2023 ens explica el procés, ple d’entrebancs, per obtenir la fotografia que en va merèixer la primera posició.
Dona color al teu frigorífic
Sovint, quan ens plantegem quina foto presentar al nostre concurs social, busquem emplaçaments i enquadraments espectaculars. En aquesta ocasió veurem quin és el resultat d’eliminar el color d’una fotografia sortida d’un espai quotidià de glamur discutible, i de com això la fa guanyadora d’un concurs.
Processons a Barcelona
L’autor d’aquest reportatge comparteix amb nosaltres les impressions i vicissituds viscudes en fotografiar una tradició molt arrelada a Barcelona, alhora que ens explica com ha extret de la seva càmera les millors imatges de la processó de Setmana Santa.
Manel Garcia i la natura
Aquest article ens dona a conèixer diverses referències d’espais, pròxims a Barcelona, on trobar una gran varietat d’animalons que estaran encantats que els fotografiem.
El nostre club
Fotoclub endins
De vegades, és bo reflexionar i mirar portes endins. Segur que, si ho fem, trobarem el tresor que fa valuós el Fotoclub: persones amb qui gaudir i compartir afició, persones amb una capacitat i amb un saber fer enormes. Podríem tenir molts profetes en terra pròpia.
Equip de redacció
Daniel Iglesias
Joan Coll
Joaquim Surribas
Josep Cifre
Judith Aranich
Manel Garcia
Marga Alconchel
Martí Parés
Paco Monforte
Pedro Murillo
Xavier Modamio
Coordinació
Joan Coll
Disseny gràfic
Ester Vandellòs
Manoli Poveda
Disseny web
Stephan Mandl
Klaudia Mandl
Correcció de textos
Judith Aranich
Documentació de les imatges
Daniel Iglesias